A kopott gumi nem játék…

Azt mindenki tudja, hogy a túlzottan elkoptatott gumiabroncs használata akár életveszélyes is lehet, éppen ezért 50%-os elhasználódást követően érdemes őket lecserélni újakra. De nézzük meg kicsit közelebbről is a témát, pontosan mit érdemes tudni a gumiabroncs kopásról?
Néhány évvel ezelőtt a Michelin egy gumiabroncs tesztelésbe kezdett, amiben olcsó, középkategóriás, illetve prémium minőségű, ámde kopott abroncsokat vetettek vizsgálat alá. A tesztelés ötletét egyébként az adta, hogy az általuk forgalmazott gumik 1,6 mm és az „átlag” abroncsok 3mm bordamélysége közötti hatáskülönbségek gondolkodóba ejtették a szakembereket. Hiszen az tudvalevő volt számukra, hogy egy normál, utcai környezetben használt gumiabroncs kopásánál, a két féle bordamélységet tekintve, 20-35%-os futásteljesítmény-különbség figyelhető meg. De arra is kíváncsiak voltak, hogy még mi egyébre hat a különböző bordamélység?
A tesztelés során két igen fontos paramétert vizsgáltak, amik az oldalgyorsulás, illetve a fékhatás úgy száraz, mint nedves környezeti hatások mellett. A kapott eredmények alapján pedig kijelenthető, hogy a jó minőségű gumik bizonyos tulajdonságai javulnak a kopás hatására. Más tulajdonságokra nincs hatással az elhasználódás, és csak igen kevés jellemző esetében lehetett romlást megfigyelni.