Keréktörténelem (1.rész)

A világ első autója, a Benz Patent Motorwagen (magyarul: szabadalmaztatott gépjármű) 3 kerekű volt, melyek valójában erős gumival rögzített huzalkerekek voltak. Bár ezek az első kerekek még jobban hasonlítottak egy bicikli kerekeihez, mint a mai kor felnijeihez, 1885-ben nemcsak ez a kerékmegoldás, hanem az egész gépjármű méltán nagy fantasztikumnak számított.

Ezt követően, André Michelin volt az első, aki 1895-ben, egy autóversenyen gumiabroncsokat szerelt egy versenyző autóra. Akkor nem aratott nagy sikert az ötlete, ám azóta tudjuk, hogy valódi történelmet kezdett el ezzel írni.

Hengerelt fémet először 1924-ben kezdtek el acéllemez felni gyártásához használni, a technológia ezen része máig fennmaradt. Bár súlyra jóval nehezebb, mint a modern könnyűfém felnik, gyártása költséghatékonyabb, előállítása és sérülés esetén a javítása pedig jóval könnyebb.

1934-re a csepp középpontú acél felni már standarddá vált a kerékgyártásban. Az alumínium öntés technikájának tökéletesítése a 60-as évekre még tartósabbá, kevésbé törékennyé, ezáltal biztonságosabbá tette a felniket. Az első gyártmányok ugyanis sajnos meglehetősen sokszor összeroppantak.

Annak ellenére, hogy 1924 óta ismerték és gyártották a könnyűfém felnit, széles körben csak az 1970-es évek közepére terjedt el.